چطور قورمه سبزی به یک غذای مبتذل تبدیل می شود!؟
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۵۴۶۳۴
به گزارش جام نیوز، اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی برنامه «چشم شب روشن» میزبان سیروس الوند کارگردان و فیلمنامه نویس شناخته شده سینما برای گفتگو درباره سینمای اجتماعی بود.
اکبر نبوی در بخشی از برنامه گفت: ما در سینمای آمریکا فیلمهای اجتماعی درخشان کم نمی بینیم. حتی بخشی از آثار وسترن به نوعی سینمای اجتماعی به حساب می آیند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
الوند در این خصوص گفت: وقتی نئورئالیسم شروع شد، با ظواهر فریبنده سینمای ایتالیا درگیر شد. این حرکت هم عمدی بود و به نظر من می تواند نسخه ای برای سینمای ما هم باشد.
فیلمهای ما هرچقدر ایرانی تر باشند، جهانی تر هستند
وی افزود: شادروان کیارستمی چرا مطرح شد؟ سادگی فیلمهای او که به زندگی خیلی نزدیک بود. به سادگی رسیدن خیلی سخت است. شاید فکر کنیم اینکه چیزی نیست، اما پرداختن به سادگی چیزی است که در تمام دنیا با آن ارتباط برقرار می کنند و دشوار است. طبیعی است که ما نمیتوانیم با تکنیک با سینمای دنیا مواجه شویم، بلکه فیلمهای ما هرچقدر ایرانی تر باشند، جهانی تر هستند. اینکه بخواهیم مثل جهان بسازیم، به معنای جهانی ساختن نیست. این سینما برای این جهانی است که مطابق با زندگی خودشان ساخته می شود و تقلیدی نیست.
چطور قورمه سبزی به یک غذای مبتذل تبدیل می شود!؟
کارگردان «پرتقال خونی» در تایید حرف نبوی که عنوان می کرد فیلمسازی مثل «کوروساوا» حتی آثار شکسپیر را نیز ژاپنی می سازد، تاکید کرد: ایرانی بودن فیلمهای کیارستمی هم راه را باز کرد. اما اشکال از جایی آغاز شد که از او تقلید شد. واژه ابتذال از بذل می آید، یعنی من به درجه ای می رسم که چیزی را پس می زنم و آن را می بخشم. مثال ساده اش وقتی است که مادر شما شنبه برایتان قورمه سبزی بپزد و خیلی هم لذت بخش است اما اگر او تا سه شنبه به اینکار ادامه بدهد، دیگر قورمه سبزی یک غذای مبتذل است! حتی اگر سه شنبه غذا جا افتاده تر و حرفه ای تر هم باشد اما دیگر برای شما به ابتذال رسیده و تخم مرغ را ترجیح می دهید.
وی تصریح کرد: سینما هم به همین سادگی به همین معضل دچار می شود. یعنی پنجمین تقلید از «خانه دوست کجاست» دیگر به درجه ابتذال رسیده است. این مشکل را در همه گونه ها داریم. زمانی من خیلی دلخور بودم چرا سینمای جنگ ما از فیلمهای درجه سه آمریکایی تقلید میکند و شاهد فیلم برجسته ای نیستیم. به نحوی که خود مسئولان حسرت و غبطه می خوردند.
تمجید سیروس الوند از فیلمهای دفاع مقدسی جشنواره فیلم فجر
الوند ادامه داد: امسال در جشنواره فیلم فجر من دو فیلم «تنگه ابوقریب» و «سرو زیر آب» را دیدم و متوجه شدم همانطور که مولانا می گوید پشت این پرده خبرها است و ما بی خبریم، انگار واقعا پشت پرده خبرهایی است. هنوز بچه های ما خبر نداده اند و خیلی خبرها است. اینطور فیلمسازی هم آن خاطره دفاع مقدس را زنده می کنند، هم ژانر هویت خود را ادامه می دهد و دچار نخ نمایی نمی شود و هم تماشاچی خود را پیدا می کند. من تصور می کنم این دو فیلم با توجه به اینکه بازیگران خوبی دارد در اکران هم موفق خواهند شد و از آنها حمایت هم می شود. اصلا اگر این فیلمها بفروشند به سینمای ما کمک می شود؛ تا وقتی که فیلمهای کمدی همان تیپ های تلویزیونی را به سینما می آورند و سریع ساخته می شوند، فروش آنها به وجه فرهنگی و ارزش سینمای ما کمکی نمی شود.
نبوی نیز در این خصوص گفت: ما باید خشتی بر خشت تمدنی و فرهنگ خودمان بگذاریم. در حوزه سینما فیلمهایی با ارزش بالای معنوی هستند که می توانند خشتی بر آنها خشتها بگذارند.
تحقیق درباره پزشکی «بدون تاریخ بدون امضا» را جذاب تر کرده است
در ادامه الوند عدم عنصر تحقیق را یک حلقه مفقوده دانست که به سینمای ایران لطمه زده و اظهار کرد: در سینمای اجتماعی تحقیق لازم است و به افرادی در حوزه جامعه شناسی و مردم شناسی نیاز است. همه جای دنیا فیلمهای خوب با حضور افرادی که به موضوعات اشراف دارند و نامشان کنار تهیه کننده و کارگردان در تیتراژ می آید ساخته می شود؛ اما در فیلمهای ما اصولا از عنصر تحقیق بهره ای نمی برند و به ویژه در زمینه پزشکی فیلمهایمان خیلی ایراد دارند. در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» شخصیتهای اصلی پزشک هستند و درباره پزشکی تحقیق شده، این موضوع کاملا مشخص است و فیلم را جذاب تر کرده است.
منتقدان دیگر باید تماشاچی تربیت کنند تا فیلمساز
نبوی نیز به این نکته اشاره کرد که «بدون تاریخ بدون امضا» فیلم خیلی خوبی از آب در آمده است و الوند با تایید این موضوع تصریح کرد: مردم حالا دارند این فیلم را می بینند. وقتی مردم فیلم خوب را می بینند، حال آدم خوب می شود. گرفتاری این است که فیلمهای سطحی تماشاچی داشته باشد. شما آقای نبوی به عنوان یک منتقد ریشه دار و مسئول و منصف باید بیشتر تماشاچی تربیت کنید تا فیلمساز. تماشاچی که فیلم بد را نبیند.
داغی که بعد از 13 سال بر دل نبوی ماند
نبوی پاسخ داد: در حال انجام این کار بودیم اما برنامه مان را تعطیل کردند. شما که پیش از انقلاب کار مطبوعاتی کرده اید و با مجله های خیلی خوب و معتبری در ارتباط بوده اید می دانید چه می خواهم بگویم. فضای مجازی عرصه را بر رسانه های مکتوب تنگ تر کرده است و برنامه «برداشت دو» داشت این وظیفه را انجام می داد. این داغی است که بر دل من مانده و باید یک جایی به آن اشاره کنم. ما در آن برنامه داشتیم غیرمستقیم این کار را می کردیم و بازخوردهای خوبی هم داشتیم اما در سال 83 با تغییر مدیریت در تلویزیون، این برنامه تعطیل شد.
نزدیکی منتقد و تماشگر به هم خوب است
الوند در این خصوص گفت: من امروز یک مجله سینمایی دیدم که فیلم منتخب منتقدانش همان فیلمی است که جایزه تماشاگران را گرفته است. این نزدیکی ها خوب است. اینکه منتقد و تماشاگر به هم نزدیک شوند یکی از راه های نجات سینمای ما است اما هرچقدر منتقدین فاصله بگیرند بد است. من فیلم «دستهای آلوده» را که ساختم یکی از منتقدان بعدها به من گفت چقدر فیلم خوبی ساختی. به او گفتم چرا پس درباره اش ننوشتی؟ گفت چون فیلم تو خیلی فروش کرد و من اگر از آن تعریف می کردم در سطح مردم می شدم! ما هم زمانی که نقد می نوشتیم همان احساس را داشتیم.
وی یادآور شد: منتقد شناخته شده دیگری به من می گفت هدف من همیشه از سینما رفتن لذت بردن بوده و حالا هم که منتقد و پزشک و استاد دانشگاه هستم، همین کسب لذت هدفم از رفتن به سینما است. آن موقع از «تارزان» لذت می بردم و حالا از «آنتونیا» لذت می برم. درست است که سینما باید وجه تفریحی داشته باشد اما چیزهای دیگری هم کنارش است، وگرنه تفریح خالی که در شهربازی هم هست.
مجله شبانگاهی «چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش میشود.
پارس
منبع: جام نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۵۴۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»